یکسان ایران سیاسی فرزندان شورای شهر اصلاح طلبان

یکسان: ایران سیاسی فرزندان شورای شهر اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری سرقـت بـزرگ از گاوصندوق

فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بسیاری با محوریت دزدی تا به حال ساخته شده است اند که خصلت معمایی بودن آنها را می‌توان برگ برنده ارزش در مواجهه با مخاطبان به حساب

سرقـت بـزرگ از گاوصندوق

سرقـت بـزرگ از گاوصندوق

عبارات مهم : مخاطب

فیلم ها و سریال های تلویزیونی بسیاری با محوریت دزدی تا به حال ساخته شده است اند که خصلت معمایی بودن آنها را می توان برگ برنده ارزش در مواجهه با مخاطبان به حساب آورد.

چرا که اساسا بخش عمده ای از مخاطبان قاب کوچک جهت قصه هایی که فکر و ذهن ارزش را درگیر کند، ارزش بسیاری قائل هستند.

سرقـت بـزرگ از گاوصندوق

تلویزیون کشور عزیزمان ایران نیز در سه دهه گذشته کم و بیش آثاری را در این باب با کیفیت های گوناگون روانه آنتن کرده که «گاوصندوق» ساخته مازیار میری یکی از شاخص ترین آنها محسوب می شود. سریالی که این روزها بازپخش آن روی آنتن شبکه آی فیلم رفته و به همین بهانه نگاهی به آن می اندازیم.

معمای گاوصندوق

فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بسیاری با محوریت دزدی تا به حال ساخته شده است اند که خصلت معمایی بودن آنها را می‌توان برگ برنده ارزش در مواجهه با مخاطبان به حساب

در کشور عزیزمان ایران بندرت با خانواده ای مواجه می شویم که گاوصندوقی را در منزل مسکونی خود نگه دارد و همین توصیه راحت و به ظاهر نه چندان پراهمیت، یکی از دلایل جذب شدن مخاطب به این مجموعه تلویزیونی به حساب می آید. آیا که یکی از شخصیت های محوری کار (غلامحسین پروانه) در منزل خود گاوصندوقی دارد که جواهری بسیار گرانقیمت را در خود جای داده هست. دزدی این جواهر از یک چنین گاوصندوقی، مرکز ثقل فیلمنامه قرار گرفته و پای شخصیت های مختلفی را به ماجرا باز می کند. به عبارت بهتر این شی خود به یک شخصیت در طول داستان تبدیل شده است که تا آخر هم همه شخصیت ها را همراهی می کند.

غلامرضا و آخرین اشتباه

مجموعه های تلویزیونی از این جنس نیاز به شخصیت هایی در مرکز خود دارند که در یک تنگنای بزرگ گرفتار شده است و مخاطب هم به همین باعث نسبت به وی دلسوزی به خرج دهد. امیر عربی که فیلمنامه کار را همراه با مصطفی عزیزی نوشته، از غلامرضا به عنوان شخصیت مورد نظر بهره گرفته و به خوبی هم این کار را به آخر رسانده هست. جوانی اهل شهرستان که یک بار به دام گروهی افتاده و در باز کردن قفل و گاوصندوق مهارت فوق العاده ای پیدا کرده و آخر هم به زندان افتاده هست. او که بعد از این سر به سنگ خوردن عظیم در یک فلافل فروشی مشغول به کار شده، یک بار دیگر طمع کرده و این بار به دام هوشنگ و عباسی می افتد که نقشه دزدی گردنبند عتیقه داخل گاوصندوق منزل پروانه را کشیده اند. علاقه او به دختر پروانه (پرستو) نیز داستانک دیگری را با محوریت غلامرضا شکل می دهد که چندان خوب از کار درنیامده و بخش مهمی از آن به شخصیت خشک و تک بعدی پرستو بازمی گردد.

سرقـت بـزرگ از گاوصندوق

ضدقهرمان های جالب آشنا

یکی از عوامل موفقیت این سریال در نخستین بار پخش خود، شخصیت هایی با طیف های مختلفی از رنگ خاکستری است که بسیار آشنا و ملموس به نظر می رسند. به این شکل که مخاطب احساس می کند آنها را در اطراف خود دیده و چندان دور از ذهن به نظر نمی رسند و این در حالی است که وجوه نمایشی پررنگی هم دارند. این ضد قهرمان های جالب و فکر شده است در پیشبرد داستان نقش مهمی داشته و در اوج بردن بار تنش داستان به خصوص از نیمه کار به بعد عالی عمل می کنند. عباسی و نوچه اش هوشنگ در یک طرف و جلوه و دکتر از طرف دیگر مربع این شخصیت های خاکستری را تشکیل می دهند که بعد از ناپدید شدن گردنبند ذهن مخاطبان را به سوی خود کشانده و به گمانه زنی های متعدد وا می دارند.

فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بسیاری با محوریت دزدی تا به حال ساخته شده است اند که خصلت معمایی بودن آنها را می‌توان برگ برنده ارزش در مواجهه با مخاطبان به حساب

عباسی که تکیه کلام فوق العاده هم برایش تدارک دیده شده است (شغال) به نظر از بقیه بهتر از کار درآمده که شوخی های جذابی هم اطراف او شکل می گیرد. جهت مثال به واکنش‌ها تحقیرآمیز و در عین حال خنده آمیز او با هوشنگ نگاه کنید که رگه های کاریکاتوری هم دارد. جلوه نیز نقش مهمی در پیشبرد داستان داشته و داستانک مربوط به او و همسر دومش، کلید حل معمای گردنبند عتیقه ناپدید شده است هست. رابطه او و دخترش هم خوب و باورپذیر از کار درآمده و گاه شوخی های بانمکی حول محور آن شکل می گیرد. جهت نمونه می توان به ایراد گرفتن جلوه از فیلم های هنری خسته کننده محبوب دخترش اشاره کرد. دکتر هم نماد آدم های الکی خوش و بیکاری است که در منزل خواهر و شوهر خواهرش (پروانه) جا خوش کرده و به جز تفریح و شوخی و خنده به چیز دیگری اهمیت نمی دهد. شخصیت فرعی پروفسور هم یکی از شخصیت های جالب و فکر شده است در این قطب است که اطلاعات کامل و دقیقی از خلافکاران متفاوت شهر داشته و در کنج قهوه منزل ای شلوغ مشغول فروختن اطلاعات خود به مشتریان است!

سرگردی باهوش به نام جمشید آذرنوش

سرقـت بـزرگ از گاوصندوق

یکی از شخصیت های مهم نیمه دوم داستان که جهت حل معمای دزدی از گاوصندوق وارد ماجرا شده است و نسبت نزدیکی هم با همسر غلامحسین پروانه دارد. کارآگاه پلیسی که شباهتی به نمونه های همیشگی و کلیشه شده است نداشته و به همین علت مورد توجه مخاطبان خود قرار می گیرد. اوست که گره های فراوان زده شده است به داستان به وسیله عزیزی و عربی را با ظرافت باز کرده و رودست نهایی را به مخاطب می زند. توصیه مهمی که نویسندگان فیلمنامه در رابطه با او در نظر گرفته اند این است که هوشمندی اش را جار نزده و روی آن بیش از اندازه مانور نداده اند.

اخبار فرهنگی – جام جم

واژه های کلیدی: مخاطب | پروانه | داستان | پروانه | داستانک | فیلمنامه | گاوصندوق | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs